» خانه » مطالب » ارز دیجیتال لایت کوین (LTC) چیست؟

ارز دیجیتال لایت کوین (LTC) چیست؟

لایت کوین در سال 2011 ایجاد شد و قبل از ایجاد یک اکوسیستم کامل در سال های بعدی خالق لایت کوین چارلی لی، کارمند سابق گوگل، لایت کوین را به عنوان جایگزینی برای بیت کوین ایجاد کرد که قبلاً مشکلات مقیاس پذیری جدی داشت.

لایت‌کوین که به‌عنوان جایگزین سبک‌تری برای بیت‌کوین طراحی شده است، قصد دارد تراکنش‌های همتا به همتا (P2P) یکپارچه را برای کاربران خود در سراسر جهان فراهم کند. در نتیجه، صرافی‌های ارز دیجیتال و پلتفرم‌های معاملاتی زیادی وجود دارند که لایت کوین را می‌پذیرند.

لایت کوین الگوریتم Scrypt را برای ماینینگ پیاده‌سازی می کند. همچنین Mimblewimble را محبوب کرد، فناوری ابداع شده از مجموعه کتاب ها و مجموعه فیلم های محبوب هری پاتر. این فناوری به لایت کوین کمک می کند تا راه حل های حفظ حریم خصوصی خود را ارائه دهد.

اکنون که به سوال “لایت کوین چیست پاسخ داده ایم، می توانیم به تحلیل قیمت لایت کوین خود ادامه دهیم.

همونطور که اشاره کردیم یکی از تفاوت های اساسی بیت کوین و لایت کوین در الگوریتمی هست که این دو به منظور رمزگشایی بلاک ها مورد استفاده قرار میدن. در واقع برای انتشار هر کوین در شبکه مساله ای پیچیده باید حل بشه و پس از اون زمانی که تراکنش انجام بشه در کنار تراکنش های تایید شده دیگه در یکی از بلاک ها قرار می گیره.

کامپیوترهایی که به اونها استخراج گر گفته میشه، با استفاده از سخت افزارهایی شامل CPU یا GPU به حل مسائل پیچیده محاسباتی می پردازن. در واقع اطلاعات داخل هر بلاک از طریق الگوریتمی رمزگذاری شده که قبلا اشاره کردیم در اختیار این سخت افزارها قرار می گیره تا اونها بتونن مسائل رو حل کنن. هر بار که بلاکی رمزگشایی بشه، استخراج گران به عنوان پاداش LTC دریافت می کنن. اکثرا افرادی که به دنبال عملیات استخراج هستن، به استخرهای استخراج می پیوندن تا از این طریق قدرت محاسباتی خودشون رو با دیگران به صورت گروهی به اشتراک بذارن و بتونن مسائل رو سریع تر رمزگشایی نموده و پاداش دریافت کنن. مقاله آینده لایت کوین هم در این زمینه میتونه برای شما مفید باشه.

امروز شاهد هاوینگ (نصف شدن پاداش استخراج) شبکه لایت کوین هستیم. جهت بررسی تاثیر آن بر قیمت اگر به گذشته بازار و تاریخچه قیمتی لایت کوین نگاهی بیندازیم با این موضوع مواجه می‌شویم که در زمان هاوینگ اول که در 25 آگوست 2015 رخ داد، در یک بازه دوماهه قبل از هاوینگ، رشد قیمت اتفاق افتاده و پس از آن به مدت یک و نیم سال قیمت این رمزارز در یک ناحیه رنج در نوسان بوده است

نحوه کار لایت کوین

احتمالا بعد آشنا شدن با نحوه استخراح لایت کوین، خرید دستگاه استخراج لایت کوین ترغیب شده اید! اما بیایید ابتدا با نحوه کار لایت کوین آشنا شویم. همانطور که گفته شد لایت کوین یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین است که هر فردی برای پرداخت یا دریافت می‌تواند از آن استفاده کند. این رمز ارز نیز مانند بیت کوین توسط هیچ شخص یا دولتی کنترل نمی‌شود. شما به‌راحتی می‌توانید با بهترین قیمت لایت کوین را خریداری کنید یا آن‌ها را به فروش برسانید.

تفاوت لایت کوین با بیت کوین

اغلب کارشناسان و معامله‌گران بازارهای ارز دیجیتال رمز ارز لایت کوین را با بیت کوین مقایسه می‌کنند. شاید بین خرید لایت کوین و بیت کوین دو دل شده اید؛ اما آیا واقعا خرید لایت کوین از بیت کوین به صرفه تر است؟ اگر شما بیت کوین را طلا در نظر بگیرید لایت کوین را با وجود این که ارزش کمتری نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال مانند اتریوم دارد، میتوان نقره‌ی ارزهای دیجیتال در نظر گرفت. با مثالی که زده شد می‌توان تفاوت‌هایی را در این رمز ارزها یافت که در ادامه بیان می‌کنیم و به شما کمک می کند تا تصمیم خود را مبنی بر خرید لایت کوین بگیرید.

میزان عرضه: بسیاری از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین عرضه محدودی دارند. میزان عرضه‌ای که لایت کوین نسبت به بیت کوین دارد چهار برابر بیشتر است. میزان لایت کوین موجود چیزی در حدود 84 میلیون است که می تواند در قیمت لایت کوین تاثیر گذار باشد.

میزان سرمایه: با وجود این که لایت کوین جزو 20 ارز دیجیتال برتر موجود در بازار ارزهای دیجیتال است اما میزان سرمایه بازار لایت کوین در مقایسه با بیت کوین بسیار ناچیز است قیمت لایت کوین در برهه های زمانی مختلف دچار فراز و نشیب های بسیاری شده است که به طبع آن مارکت کپ آن نیز تغییر کرده است.

سرعت معامله: برای استخراج ارزهای دیجیتال کامپیوترها باید محاسبات ریاضی را حل کنند که در صورت حل کردن آن معادله تراکنش شما قبول و ارز به کیف پول شما منتقل می‌شود. سرعت حل معادله و تراکنش در بیت کوین هر ده دقیقه یکبار است ولی این سرعت در تراکنش‌های لایت کوین هر 2.5 دقیقه یکبار است. این یعنی سرعت تراکنش و انتقال لایت کوین به ولت و در پی آن سرعت خرید و فروش لایت کوین بالا می رود.

الگوریتم ماینینگ: ارز دیجیتال لایت کوین از الگوریتم Skrypt استفاده می‌کند این به آن معنی است که برای استخراج لایت کوین باید از ماینرهایی استفاده کنید که از این الگوریتم پشتیبانی می‌کنند. بیت کوین نیز از الگوریتم SHA-256 استفاده می‌کند.

هزینه معاملات: با توجه به این‌که لایت کوین از الگوریتم Skrypt استفاده می‌کند هزینه‌های معاملات را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. این یعنی شما می توانید با کارمزد پایین تری به خرید و فروش لایت کوین بپردازید. البته در حال کارمزد انتقال لایت کوین چیزی در حدود 0.001 LTC است.

ارزش و پذیرش بازار

یکی دیگر از تفاوت های بیت کوین و لایت کوین در میزان ارزش و پذیرش آنها در بازار ارزهای دیجیتال می باشد. بیت کوین به دلیل قابل اطمینان تر بودن و شناخته تر شدن در میان مردم، در سال 2018 حدود ۱۰۹ میلیارد دلار و لایت کوین حدود ۳٫۰۵ میلیارد دلار فروش داشته اند، که این اختلاف میزان فروش این دو ارز دیجیتال، به میزان محبوبیت و پذیرش آنها در بازار مربوط می شود. شرکت های مطرح و بسیاری در جهان اعلام کرده اند که به جای ارزهای فیات، حاضر به قبول بیت کوین هستند، از جمله این شرکت ها می توان به Playboy ،Expedia.com ،KFC و … اشاره کرد. اما هنوز شرکت های بسیار اندکی، لایت کوین را به عنوان جایگزین ارزهای فیات به عنوان هزینه های پرداختی قبول کرده اند.

آموزش استخراج لایت کوین

بهترین روش استخراج لایت کوین چیست؟ ماینینگ لایت کوین از جنبه‌های مختلف شبیه به بیت‌کوین است. برای استخراج این ارز دیجیتال نیز به‌هیچ‌وجه نمی‌توان روی سیستم‌های خانگی حساب باز کرد. اگر به فکر این هستید که از استخراج LTC سود کنید، باید دست به کار شوید و از سخت‌افزارهای پیشرفته مانند دستگاه‌های ایسیک استفاده کنید.

مشکلاتی که برای استخراج بیت کوین وجود دارند، دقیقاً برای لایت کوین نیز صادق هستند. دستگاه‌های استخراج گران‌قیمت، مصرف برق زیاد و نیاز به اینترنت پُرسرعت پایدار، ازجمله چالش‌های جدی در مسیر ماینینگ LTC به شمار می‌روند.

در زمان خرید دستگاه استخراج لایت‌کوین، باید توجه کنید دستگاه مدنظر حتماً از الگوریتم Scrypt پشتیبانی کند. در غیر این صورت، نمی‌توانید از آن استفاده کنید. البته خوشبختانه، برخی از دستگاه‌های ایسیک به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که امکان استخراج بیت کوین و لایت کوین با آن‌ها وجود دارد.

برای استخراج لایت کوین باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

  • کیف پول اختصاصی با قابلیت پشتیبانی از LTC تهیه کنید.
  • اینترنت پرسرعت و پایدار فراهم کنید.
  • دستگاه‌های ایسیک با کیفیت و قدرت هش بالا بخرید.
  • شرایط لازم برای تأمین برق مصرفی دستگاه‌های ماینینگ را فراهم کنید.
  • تهویه مناسب را برای دستگاه‌های استخراج تدارک ببینید.
  • به یکی از استخرهای استخراج لایت کوین، مانند پولین (Poolin) بپیوندید.

البته توصیه می‌کنیم قبل از هر اقدامی برای سرمایه‌گذاری به‌منظور ماینینگ لایت‌کوین، سودآور بودن آن را ارزیابی کنید. استخراج فرایند پرهزینه‌ای است. عواملی مانند قیمت لایت کوین، هزینه مصرف برق، قدرت هش دستگاه‌های استخراج و کارمزد استخرهای استخراج مستقیم روی میزان درآمد حاصل از ماینینگ تأثیرگذارند؛ بنابراین باید از قبل درباره سودآوری آن اطمینان حاصل کنید؛ وگرنه موفق به کسب درآمد نخواهید شد.