» خانه » مطالب » آشنایی با جاذبه های استانبول و گرجستان

آشنایی با جاذبه های استانبول و گرجستان

آشنایی با جاذبه های استانبول و گرجستان

ایا صوفیه

ایاصوفیه یا حیا صوفیا نام کلیسایی است که تاریخ ساخت آن را می توان به 17 یا 18 قرن پیش نسبت داد که می توان انرا به جرات مشهورترین و جذابترین جاذبه گردشگری  شهر زیبای استانبول معرفی کرد. در اکثر تصاویر و کارت پستال ها و یا مجسمه های فلزی آهنربایی که از این ابر شهر می بینیم به وضوح می توانیم و به طور حتم گنبدهای زیبا و همینطور گلدسته های بسیار بلند آنرا در کناری شاهکار بسیار زیبای معماری این بنا را خواهید دید. ایا صوفیه ساختمانی است که بسیار با شکوه و با صلابت بوده است و در منطقه ی تاریخی استانبول قرار گرفته است و به دلیل داشتن اهمیت بسیار زیادی که در طول تاریخ داشته است توسط امپراتوری های مختلف در زمان های گوناگون دست به دست شده است اما هیچگاه به دلیل داشتن اهمیت فرهنگی و همینطور مذهبی که داشته است مورد اهانت و تخریب قرار نگرفته است.

این کلیسای بسیار زیبا در قیمت تور استانبول در قرن ششم بعد از میلاد مسیح به وسیله امپراتوری بیزانس و در زمان رمام داری ژوستین یکم ساخته شد است و جالب است بدانید که در ابتدای امر کلیسایی برای راز و نیاز و توصل مسیحیان شرقی که در این منطقه زندگی می کرده اند بوده است و این مکان برای آنها جایی مقدس و بسیار زیبا که برای راز و نیاز بوده است به حساب می آمده. به مدت ششصد سال و تا قرن ۱۲ بعد از میلاد مسیح ایاصوفیه کلیسای کاتولیک رمی ها محسوب می شده است اما بعد از انکه این مسجد بسیارزیبا در قرن 15 میلادی به وسیله عثمانی های تصرف شد و بعد از آن  نیز این بنا در سال ۱۴۵۳ بعد از میلاد مسیح به مسجد تبدیل شد و بدل به یکی از مهمترین اماکن مذهبی شد تا اینکه درآخر آتاتورک دستور به تبدیل شدن آن به موزه را صادر کرد.

ساعت ستاره شناسی باتومی

به گزارش سفر باتو ، ساعت ستاره شناسی باتومی یادآوری از نمونه های تاریخی جهان است که یکی از آن ها در شهر پراگ و دیگری در ونیز در کشور ایتالیا به چشم می خورد با استفاده از این ساعت این امکان در اختیار شما قرار دارد تا از اوقات دقیق محلی مطلع شوید که همین امر در زمان های گذشته موضوعی بسیار دارای اهمیت بوده است. زمانی که صدای آهنگین زنگ های مخصوص و مرتبط با این ساعت ها را در سطح شهر شنیدید این بدان معنا است که یک ساعت دیگر گذشته و اگر تنها صدای یک تک ملودی به گوش شما برسد این نیز به معنای نصف ساعت زمان سپری شده است. در تور گرجستان با استفاده از این ساعت ستاره شناسی باتومی اطلاعات بسیار زیاد و دقیق تری چون محل قرار گیری خورشید و ماه و همینطور نوع قرار گیری ماه را می توانید تشخیص بدهید.

موزه استالین گرجستان

استالین را می توان یکی از رهبران دیکتاتور دانست که توانست چند سالی در شوروی سابق حکمرانی کند جالب است بدانید که این دیکتاتور بسیار بزرگ و ملئون که طاقت هیچ نقد و انتقادی را در دوران زندگی خود نداشته است اهل گرجستان بود.  این دیکتاتور بزرگ تاریخ یعنی جوزف استالین اهل شهر زیبای باتومی نبود است بلکه وی در یکی از شهر های بسیار زیبای این کشور که دارای طبیعتی بسیار منحثر به فرد است و با نام گوری شناخته می شود چشم به جهان گشوده است شهر گوری یک شهر کوچک در گرجستان است که اکثر مردم این شهر دارای شغل دامداری و کشاورزی هستند جالب است بدانید که موزه ای در باتومی و به نام او در این شهر ساخته شده است که یک بنای سرگرم ‌کننده بوده و در طول سال گردشگران بسیاری هستند که از آن دیدن می کنند و جالب است بدانید که توریست ها را با زندگی او و جنایت هایی که در طول تاریخ و خدمات اندکی که او در دوران زمام داری خود علیه بشریت انجام داده است را ه نمایش گذاشته تا درس عبرتی باشد برای آیندگان استالین بین سال‌ های هزار و نهصد و یک و  هزار و نهصد و دو تنها چند ماه در این ساختمان ساکن بوده است. او در طی مدت حضورش در این مجموعه در باتومی  به سازماندهی کارگران قیرکار کمک کرد و یک مرکز چاپ غیر قانونی هم راه اندازی کرده است هرچند که او دو دهه بعد مشهور شد و هنگام اقامتش در باتومی  شاید فقط این کارگران قیرکار و کارمندان مرکز چاپ و پدر و مادر و اقوامش او را می شناخته اند که همین موضوع در نوع خود بسیار جالب می باشد. وسایلی از او به جا مانده که در این موزه به نمایش گذاشته شده ‌اند و از میان آن‌ ها می‌ توان به تختی که او در آن می ‌خوابید و همچنین یک حوله‌ ی بید خورده اشاره کرد.