» خانه » مطالب » از شهر باستانی افسوس  تا مسجد ایاصوفیه استانبول در جاذبه های دیدنی در کشور ترکیه

از شهر باستانی افسوس  تا مسجد ایاصوفیه استانبول در جاذبه های دیدنی در کشور ترکیه

از شهر باستانی افسوس  تا مسجد ایاصوفیه استانبول در جاذبه های دیدنی در کشور ترکیه

 

مسجد سلطان احمد (مسجد آبی ) – شهر استانبول

شهر دیدنی و پر جاذبه استانبول دارای مکان های تاریخی بسیار باشکوه و شگفت انگیز است . از میان آثار تاریخی این شهر تعداد مساجد ساخته شده در دوران عثمانی بقدری زیاد است که به این شهر لقب شهر مساجد را داده‌ اند. یکی از مشهورترین و البته زیباترین مساجد تاریخی در استانبول، سلطان احمد نام دارد که به مسجد آبی نیز شهرت دارد . این بنا یادگاری از امپراتوری عثمانیان است که بیانگر عظمت و شکوه آن دوران نیز میباشد.  ساخت این بنا به سال 1616 میلادی باز می گردد. این مسجد به  دستور سلطان احمد یکم ساخته شد و به همین خاطر نام وی بر روی این مسجد گذاشته شد . با ورودبه این بنا با شاهکار معماری در دوران اسلامی روبرو می شوید و در هر جای آن  شاهد ریزه‌ کاری‌ های هنرمندانه ای  خواهید بود . در ساخت فضاهای داخلی این بنا از هزاران کاشی آبی رنگ استفاده شده به همین خاطر آن را مسجد آبی و یا مسجد کبود می نامند.

 

شهر باستانی افسوس

شهر باستانی اِفسوس یکی از قدیمی ‌ترین مناطق تاریخی در تور ترکیه است که به تمدن رسیده است . این منطقه باستانی در استان ازمیر و در شرق دریای مدیترانه قرار دارد و در گوشه و کنار آن بقایای تمدن یونانیان به چشم می خورد.  با سفر به این منطقه گویی به قلب تاریخ ترکیه سفر نموده اید . باستان شناسان تاریخ دقیق پیدایش این منطقه را نمی دانند و تنها آن را به دوران پیش از میلاد مسیح نسبت می دهند . این منطقه شگفت انگیز و پر رمز و راز دارای معماری باشکوهی است که با دیدن آن به حیرت فرو خواهید رفت و تمامی شواهد حاکی از آن است که افسوس زمانی مظهر قدرت و ثروت در تمامی دنیا بوده  است.

پارک ملی گورمه در کاپادوکیه

به توضیح سفر باتو ، پارک ملی گورمه منطقه‌ ای شگفت انگیز و دیدنی است که در حوالی کاپادوکیه قرار دارد این منطقه در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده و سالانه گردشگران بیشماری برای بازدید از اینهمه شگفتی به اینجا سفر می نمایند.

شکل صخره‌ های این منطقه بسیار جالب و خیال انگیز است و از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به روستای کندوان در ایران دارد .

 

مسجد ایاصوفیه استانبول

بنای تاریخی ایاصوفیه نمادی از شهر استانبول و همین طور کشور ترکیه است که قدمت آن به هزار سال پیش باز می گردد. این بنا در ابتدا یک کلیسا با عظمت بوده که پس از ورود اسلام به ای سرزمین به مسجد تبدیل گردید.  ایاصوفیه هم اکنون مشهورترین و پر بازدید ترین بنای تاریخی در استانبول است و روزانه صدها گردشگر از آن بازدید می نمایند.

مسجد ایاصوفیه در سال 532 میلادی به دستور  فلاویوس ژوستینوس ( امپراتور روم ) ساخته شد و پس از تصرف این سرزمین به دست  عثمانیان ایاصوفیه به مسجد تبدیل شد ، به همین خاطر از سال 1453 میلادی تاکنون ایاصوفیه با عنوان مسجد شناخته می‌شود و در دهه های گذشته به موزه ای تاریخی تبدیل شده و دربهای آن برای بازدید عموم مردم گشوده شد.

 

کاخ معروف توکاپی در استانبول

 

کاخ توپ کاپی در تور لحظه آخری از جمله بناهای تاریخی و بسیار شگفت انگیز است که نباید در سفر به این شهر فرصت بازدید از آن را از دست بدهید . این بنا  یکی از بزرگ ‌ترین و البته پر طرفدارترین مکان های دیدنی برای بازدید گردشگران است و همه روزه صدها گردشگر از آن دیدن می نمایند.  این بنا مابین سال‌های ۱۴۶۶ و ۱۴۷۸ به دستور سلطان محمد دوم ساخته ‌شده است و با دیدن آن ، با عظمت و تمدن غنی امپراتوری عثمانی بیشتر آشنا خواهید شد  . این بنا در یکی از خوش منظره ترین نقاط شهر استانبول یعنی دماغه شاخ طلایی و دریای مرمر قرار گرفته است و در سمت شمال شرقی آن تنگه بسفر به چشم می خورد. این کاخ  مابین قرون‌ پانزدهم تا نوزدهم میلادی ، مرکز قدرت و سیاست امپراتوری عثمانی بوده و اغلب سلاطین عثمانی در همین جا اقامت داشتند .

 

این بنا اندکی پس از فتح قسطنطنیه و در سال ۱۴۵۳ به دستور سلطان محمد دوم  پی ریزی و ساخته شد. و در طی این دوران وی در قصر کوچک ‌تری که امروزه در میدان با یزید قرار دارد و به دانشگاه استانبول تبدیل شده اقامت داشت .  توپ کاپی در زبان ترکی به معنای دروازه توپ ‌ها است و دلیل این نامگذاری وجود توپ‌ های جنگی بسیار بزرگی بود که در بیرون این بنا قرار داشت .

در ابتدای ساخت این بنا و با تقل مکان کردن سلطان محمد دوم به اینجا هفتصد نفر از اقوام و دوستان و لشکریان و ندیمان به همراه وی در اینجا ساکن شدند . و با گذشت زمان این تعداد افزایش یافته و در طول چند قرن، این تعداد به پنج هزار نفر رسید و همین امر نشاندهنده عظمت و بزرگی این کاخ است . و در نهایت این کاخ به بزرگ‌ ترین کاخ جهان تبدیل گردید.