» خانه » مطالب » آیا آزمایش آهن خون برای خانم ها ضروری است؟

آیا آزمایش آهن خون برای خانم ها ضروری است؟

آیا آزمایش آهن خون برای خانم ها ضروری است؟

چکیده : خانم ها هر چند وقت یکبار می‌بایست آهن خون خود را بسنجند؟ چگونه کمبود آهن خون را درمان کنیم؟

 

ابتلا به کم خونی خفیف تا متوسط ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. بنابراین احتمالا در زمان بیماری متوجه نخواهید شد که به کم خونی مبتلا هستید. در بانوان به علت قاعدگی کم خونی ناشی از فقر آهن بیشتر از مردان دیده می‌شود. به همین علت پزشکان توصیه می‌کنند انجام آزمایش آهن خون را جدی بگیرید. در این مقاله به بررسی نقش آهن و ضرورت انجام آزمایش‌ خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید تا جواب سوالات خود را در این زمینه بیابید.

آزمایش آهن خون چیست؟

اولین سوال کلیدی این مقاله این است که” Fe در آزمایش خون چیست؟”. این فاکتور در واقع میزان آهن در خون را بررسی می‌کند. آهن یک ماده معدنی است که برای ساخت گلبول‌های قرمز ضروری است. گلبول‌های قرمز خون، اکسیژن را از ریه‌ها به سایر قسمت‌های بدن می‌رسانند. آهن همچنین برای سلامت عضلات، مغز استخوان و عملکرد اندام‌ها ضروری است. سطح بسیار پایین و یا بسیار بالا آهن می‌تواند باعث مشکلات جدی در سلامتی شما شود.

انواع مختلف آزمایش آهن عبارتند از:

  • آزمایش آهن سرم (Serum iron test): میزان آهن موجود در خون را اندازه گیری می‌کند
  • آزمایش ترانسفرین (Transferrin test): سطح ترانسفرین یعنی پروتئینی که آهن را در سراسر بدن انتقال می‌دهد، اندازه گیری می‌کند.
  • ظرفیت اتصال کل آهن (TIBC): میزان اتصال آهن به ترانسفرین و سایر پروتئین‌های خون را بررسی می‌کند.
  • آزمایش خون فریتین(Ferritin blood test): میزان آهن ذخیره شده در بدن را می‌سنجند.

نام‌های دیگر این آزمایش عبارتند از : Fe tests, iron indices

آزمایش آهن خون

چه زمانی خانم‌ها باید تست آهن خون بدهند؟

سطح طبیعی آهن سرم برای زنان ۶۰  میکروگرم در دسی لیتر تا ۱۴۰ میکروگرم در دسی لیتر است و ظرفیت کل اتصال به آهن ۲۵۰ میکروگرم در دسی لیتر تا ۴۵۰ میکروگرم در دسی لیتر است. کمبود آهن در زنان در سنین باروری به دلیل از دست دادن خون قاعدگی بیشتر است. با این حال کم خونی و فقر آهن در شرایطی مانند: اهدای خون منظم، رژیم‌های غذایی نامناسب، قاعدگی‌های شدید، و برخی از چالش‌های دوران بارداری، نیز افزایش می‌باید.

در صورتی که به علت داشتن علائم کم خونی و یا موارد بالا احساس کردید که در معرض کم خونی ناشی از فقر آهن قرار دارید؛ لازم است در اسرع وقت آزمایش‌های مربوط به بررسی آهن را انجام دهید تا مطمئن شوید که از لحاظ ذخایر خونی در وضعیت مناسبی هستید. اگر پس از بررسی آزمایشگاهی متوجه شدید که در شرایط متعادلی قرار دارید؛ می‌توانید سالی یکبار سطح آهن خون خود را بررسی کنید.

برای انجام آزمایش خون بسته به اینکه آیا اخیراً مکمل آهن را مصرف کرده‌اید، سطح آهن شما ممکن است تغییر کند. به همین دلیل پزشکان درخواست می‌کنند که این آزمایش را صبح و در شرایط ناشتا انجام دهید.

عوامل تاثیر گذار در کم خونی

کم خونی ناشی از فقر آهن زمانی رخ می‌دهد که بدن شما آهن کافی برای تولید هموگلوبین نداشته باشد. هموگلوبین بخشی از گلبول‌های قرمز خون است که به آن رنگ قرمز کرده و گلبول‌های قرمز خون را قادر می‌سازد تا خون اکسیژن‌دار را در سراسر بدن شما حمل کنند. اگر آهن کافی مصرف نکنید، یا چنانچه به دلایلی آهن زیادی را از دست بدهید، بدن شما نمی‌تواند هموگلوبین کافی تولید کند. بنابراین در نهایت به کم خونی ناشی از فقر آهن مبتلا می‌شوید.

دلایل کم خونی ناشی فقر آهن عبارتند از:

  • از دست دادن خون: همانطور که اشاره شد خون، حاوی آهن بسیار زیادی است. بنابراین اگر میزان زیادی از خون خود را از دست بدهید، ذخایر آهن بدن شما کاهش می‌یابد. بانوانی که عادت ماهیانه سنگینی دارند؛ در معرض خطر کم خونی ناشی از فقر آهن هستند. همچنین از دست دادن خون در اعضای داخلی بدن ناشی از مشکلاتی مانند: زخم معده، فتق هیاتال، پولیپ روده بزرگ یا سرطان کولورکتال نیز می‌تواند سبب ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن شود.

دقت کنید! خونریزی گوارشی می‌تواند ناشی از استفاده زیاد از برخی مسکن‌های بدون نسخه، به ویژه آسپرین باشد.

  • کمبود آهن در رژیم غذایی: بدن شما سهم زیادی از آهن را از طریق غذاهایی که مصرف می‌کنید، دریافت می‌کند. اگر در رژیم غذایی خود به میزان کمی آهن مصرف کنید، با گذشت زمان بدن شما ممکن است دچار کمبود آهن شود. نمونه‌هایی از غذاهای غنی از آهن عبارتند از: گوشت، تخم مرغ، سبزیجات سبز برگ و غذاهای غنی شده با آهن است. البته بهتر است برای مصرف مقادیر صحیح این مواد غذایی نیز با پزشک مشورت کنید.
  • ناتوانی در جذب آهن: آهن غذا از طریق روده کوچک به جریان خون جذب می‌شود. ابتلا به اختلالات روده‌ای مانند بیماری سلیاک، که بر توانایی روده شما در جذب مواد مغذی از غذای‌های هضم شده تأثیر می‌گذارد، می‌تواند منجر به کم خونی ناشی از فقر آهن شود.
  • بارداری: در بسیاری از زنان باردار کم خونی ناشی از فقر آهن رخ می‌دهد، زیرا بخشی از ذخایر آهن آنها برای جنین در حال رشد مصرف می‌شود.

کمبود آهن در بدن

Fe بالا در آزمایش خون چه نشانه‌هایی دارد؟

بالا بودن Fe در آزمایش خون معمولا با علائم زیر همراه است:

  • درد مفاصل
  • خستگی
  • ضعف یا کمبود انرژی بی دلیل
  • دل درد

Fe پایین در آزمایش خون چه نشانه‌هایی دارد؟

در مقابل علائم کاهش آهن در بدن عبارت است از:

  • خستگی مفرط
  • سرگیجه
  • ضعف
  • سردرد
  • رنگ پریدگی پوست
  • ضربان قلب سریع

fe در آزمایش خون

نکات مهم پیش از آزمایش آهن خون

برای انجام آزمایش آهن خون باید حداقل ۸ ساعت ناشتا باشید. پزشکان اغلب توصیه می‌کنند آزمایش آهن خون را صبح زود اندازه گیری کنید. همچنین لازم است به پزشک خود در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید مثل: داروهای درمانی، ویتامین‌ها و مکمل‌ها اطلاع دهید؛ زیرا برخی از داروها می‌توانند بر سطح گلوکز خون شما تأثیر بگذارند. ممکن است پزشک از شما بخواهد که قبل از انجام آزمایش دوز مصرف دارو‌هایی را که می‌توانند سطح آهن خون شما را تغییر دهند را کاهش دهید یا اینکه مصرف آن‌ها را متوقف کنید.

داروهایی که می ‌توانند بر نتیجه آزمایش شما تأثیر بگذارند عبارتند از:

  • آنتی بیوتیک‌ها
  • قرص‌های ضد بارداری و استروژن
  • داروهای فشار خون
  • داروهای کلسترول
  • دفروکسامین (آهن اضافی را از بدن دفع می‌کند)
  • داروهای نقرس
  • تستوسترون

انجام آزمایش آهن خون در منزل با هومکا!

انجام آزمایش در مراکز درمانی همواره با ریسک ابتلا به انواع بیماری‌های ویروسی همراه است. در شرایطی که شیوع کرونا بالاست، مراجعه به این مراکز شما و اطرافیانتان را در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار می‌دهد و در مقایسه با هزینه دریافتی برای انجام این خدمات، پذیرش این ریسک تصمیم چندان عاقلانه‌ای نیست! پیشنهاد ما این است که برای جلوگیری از این مشکلات از خدمات انجام آزمایش در منزل شرکت هومکا استفاده کنید.

شرکت هومکا با بهره‌گیری از بهترین متخصصان، خدمات آزمایش در منزل را  زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی به همه ساکنین استان تهران و سایر شهرهای کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، تبریز، قزوین و رشت ارائه می‌دهد. شما می‌توانید برای انجام آزمایش خون در منزل تهران و سایر شهرهای ذکر شده با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس گرفته یا به وبسایت هومکا به نشانی www.homeca.ir مراجعه فرمایید.