» خانه » مطالب » جاذبه های دیدنی در کشور ارمنستان

جاذبه های دیدنی در کشور ارمنستان

جاذبه های دیدنی در کشور ارمنستان

جمهوری ارمنستان کشوری زیبا و سرسبز است که در منطقه قفقاز واقع شده و پایتخت آن شهر معروف و پر جاذبه ایروان است. ارمنستان در میان دریای سیاه و دریای خزر قرار دارد که همچنین درست در مرز میان آسیا و اروپا قرار دارد . کشورهای ترکیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان، و ایران و همچنین جمهوری خودگردان نخجوان همسایگان این کشور هستند.

دیدنی های این کشور کم نیست و در گوشه وکنار آن آثار باستانی شگفت انگیزی به چشم می خورد و همچنین این گشور دارای دارای طبیعتی شگفت انگیز است و مناظر دیدنی کم ندارد . در ادامه این مطلب به شرح برخی از مهم ترین جاذبه های گردشگری در این کشور خواهیم پرداخت و اطلاعات هر چند مختصری را در اختیارتان قرار می دهیم.

معبد گارنی

تاریخچه این منطقه باستانی  در آفر تور ارزان ارمنستان به قرن اول میلادی باز می گردد .  این عبادتگاه  به دستور پادشاه تیرداد اول و در سال 66 میلادی بنا شد . این معبد باشکوه خدای مهر نامیده شد و در اوایل قرن چهارم میلادی و با رواج دین مسیحیت به این سرزمین این بنا همچنان دست نخورده باقی مانده کلیسایی باشکوهی در کنار آن ساخته شد که البته با وقوع زمین لرزه در سال 1679 میلادی ویران گردید.

به توضیح سفر باتو ، در حوالی همین بنا شاهد که یکی از آثار تاریخی دیدنی به چشم می خورد که گفته می شود روزی حمام مخصوص دختر خسرو پرویز ( خواهر تیرداد سوم ) بوده است . این بنا دارای بخشهای مختلفی نظیر حوضچه های آب گرم و سرد و حمام بخار است . در داخل آن شاهد معماری و طراحی های منحصر بفردی خواهید بود مثلا کف حمام دارای کاشیکاریهای زیبایی است که از پانزده رنگ تشکیل شده است و داخل این کاشی ها تصویری زیبا از ماهی های دریا به تصویر کشیده شده است و در مرکز آن نقش زن و مردی  به چشم می خورد که گویی در آن زمان نماد خدای اقیانوس بوده است .

در محوطه بیرون این بنا تخته سنگی به چشم می خورد که در واقع شناسنامه معبد گارنی را به نمایش گذارده است و بر روی آن کتیبه ای به زبان یونانی نوشته شده است .

کلیسای گغارت

کلمه گغارت به زبان ارمنی به معنای سر نیزه است که به نوعی نمادی از به صلیب کشیدن حضرت مسیح است و گفته می شود نیزه ای که بر بدن مسیح فرو رفت توسط شخصی به نام تاتوس اراکیال به منطقه گغارت آورده شد.  این بنای باستانی در سی و پنج کیلومتری جنوب شرقی ایروان و در ساحل شرقی رودخانه آزاد قرار گرفته است . در اوایل قرن سیزدهم میلادی این منطقه متعلق به خاندان ثروتمند و سر شناس زاکریان بوده که به دستور آنان کلیسای بیرونی در سال 1215 ساخته می گردد و مدتی بعد  خاندان پروشیان این ملک را ازخاندان زکریان خریداری نموده و کلیسای دیگری در درون آن می سازند. این کلیسای درونی از سه قسمت مجزا تشکیل شده است که هر کدام بسیار دیدنی و جذاب هستند .

شهر مذهبی اجمیازین

شهر مذهبی و البته دیدنی اجمیازین در بیست و پنج کیلومتری ایروان قرار دارد که هم اکنون چهارمین شهر ارمنستان محسوب می گردد . این شهر در واقع مرکز روحانیت و محل نشستهای  اسقف اعظم  نیز بوده و دارای قدمت تاریخی بسیار طولانی است . باستان شناسان قدمت این شهر را به قرونسوم و چهارم قبل ازمیلاد مسیح نسبت می دهند و گفته می شود نام آن در گذشته واقارشابات بوده است . این منطقه در گذشته پایتخت کشور ارمنستان بوده و تا قرن 4 میلادی مهمترین شهر در این منطقه بشمار می رفته است .

جالب است بدانید ارمنستان اولین کشوری است که دین مسیحیت را پذیرفته و آن را به رسمیت شناخته است . از این رو دین مسیحیت در اینجا رونق گرفته و به مناطق اطراف گسترش پیدا کرد . تور وان در فصل های گرم را حتما تجربه کنید.

شهر سرسبز و دیدنی جرموک

شهر زیبا و توریستی جرموک در دارای طبیعتی سرسبز و زیباست . چشمه آب این منطقه دارای شهرت جهانی اند و این منطقه سالانه پذیرای گردشگران بسیاری است . و در تمام طول تابستان گردشگران را خواهید دید که در کنار چشمه های آب و با آبشارهای با صفای اینجا در حال گذران تعطیلات هستند. گفته می شود آب آشامیدنی جرموک دارای خواص درمانی نیز هست و استفاده از آبهای این منطقه برای آبدرمانی به  قرون وسطی باز می گردد. در حوالی این منطقه هتلها و اقامتگاههای متنوعی را خواهید دید که برای چند شب اقامت بسیار مناسب و دل پذیر هستند .

دره گل ها

دره گل ها منطقه ای بسیار زیبا است و حیف است که در سفر به این کشور فرصت دیدن آن را از دست بدهید. دره گلها در  فاصله پنجاه کیلومتری از شهر ایروان واقه شد و بر روی دامنه های سرسبز کوهها دیده می شود.  این منطقه در طول فصل بهار و تابستان غرق گل شده و منظره آن به مانند تابلوی نقاشی رویایی خواهد بود.  البته اینجا در طول فصل زمستان پوشیده از برف است و محل مناسبی برای ورزشها و تفریحات زمستانی بشمار می رود .